Sabtu, 29 Mei 2010

Wehdatul Yamaniah



Alhamdulillah... dengan izin ALLAH dapat saya bersama kawan2 sertai satu perhimpunan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Yamen sempena '' Wahdatul Yamaniah '' pada kali ini. Program yang di sertai oleh golongan wafidin di bumi Yamen pada kali ini mendapat sambutan yang meriah.


Program yang bermula pada jam 1o pagi dan berakhir pada jam 12 tgh dengan pelbagai agenda seperti ucapan dari wakil2 setiap Negara atau NGO dan persembahan nasyid kumpulan dari syiria yang menghiburkan.

Program ini juga memberi satu pengalaman baru dalam hidup penulis walaupun penulis akui kurang berpuas hati dengan ucapan memuji Presiden Republic Yamen secara berlebih - lebihan, akan tetapi penulis memuji salah seorang wakil yang menyakatakan '' penyatuan yang berlaku di Yamen ini insyaallah akan membawa kepada penyatuan seluruh bangsa arab dan mencapai jalan untuk membawa kepada penyatuan seluruh mmat islam, begitu juga ucapan dari wakil palestin yang bagi penulis ada baik dan sedap di dengar.

Di dalam program ini juga penulis dan kawan2 diketemukan dengan seorang ahli Yamen yang pandai berbahasa melayu dengan baik, macam tak cayee ja rasanya. Beliau yang pertama kali menemui penulis memberi teguran dalam bahasa melayu memang mngejutkan, namun setelah dimaklumkan bahwa dia pelajar UITM Skudai, Johor barulah penulis mengerti mengapa dia begitu petah berbahasa melayu. 


Setelah program selesai penulis dan beberapa orang kawan telah menjadikan mat'am jazirah sebagai tempat makan tengahari setelah dijamu dengan jus oren dan pop kek ja selepas program 'memang mengecewakan ' sebab program kerajaan penulis ingatkan dijamu dengan makanan yang lazat2, namun ketahuilah itulah Yamen.
Apa -apa pun penulis dan kawan2 telah bersyukur kerana diberi peluang untuk hadir dalam program ini dan diharapkan agar kami semua akan diberi peluang untuk bersama2 sekali lagi dalam program yang seumpama ini buat masa yang akan datang

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan