Ahad, 23 Mei 2010

Aku Di Yamen

Macam tak percaya ja sudah setahun lebih penulis di bumi ini, negara yang dulu hanyalah dalam bayangan penulis sahaja. Seingat penulis sewaktu di tingkatan 5 dulu Ust. Manan yang pertama kali mencadangkan untuk penulis agar menyambung pelajaran di bumi ini dan di perkuatkan oleh Abg Ya yang pulang cuti pada ketika itu.

Kalau di ikutkan penulis kesini bersama Abg Yasir tapi tak jadi, maklum la masa tu malas sangat2 dan takde semangat nak datang sini walaupun di hati Yamen memang menjadi impian dan harapan.

Tapi ALLAH jualah penentu segalanya pada penghujung tahun 2008 penulis bertekad untuk menyambung pelajaran ke sini setelah Mak Intan seingat penulis yang dikatakan memerli penulis dan Alhamdulillah selepas kejadian itu penulis pun memulakan langkah pengurusan untuk datang ke sini.

Tiba di Yamen memang merupakan satu perkara yang tak di sangka, namun inilah ketentuan darinya.

Sekian lama penulis disini banyak perkara yang penulis lalui di dalam kehidupan seharian di negara ini. Melayani karenah orang arab memang meletihkan tapi ada perkara yang penulis tertarik dengan mereka yaitu mereka ramah dan sering untuk tunjuk ajar kepada pelajar wafidin dalam pergaulan menggunakan bahasa arab.
[Image]
Sesuailah keadaan mereka seperti mana yang penah di gambarkan oleh baginda Nabi S.A.W yaitu mereka ini hatinya lemah lembut tetapi dari sudut yang mereka juga mempunyai masalah yang kita panggil perangai orang arab. Penulis sendiri beberapa kali berurusan dengan mereka dan memang menyakitkan hati terutama mengenai jamiah dan kewangan.
[Image]
Tetapi bagi penulis sendiri Yamen merupakan medan terbaik dalam mentarbiyah diri penulis dan rakan2 yang lain di sini seperti budaya bersedekah, sabar, tolak ansur, dan macam2 lagi pengajaran yang boleh didapati di bumi ini.

wassalam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan