Ahad, 9 Mei 2010

Syeikh Majid Al Zindani

Siapakah beliau, seorang yang amat dikenali oleh mereka yang sering mengikuti perkembangan gerakan harakah islamiyah di abad ini. Mempunyai kelebihan yang di anugerahi ALLAH dalam pelbagai bidang. Seorang yang amat tegas dalam menentang keganasan dan kezaliman. Kehebatannya dalam dunia islam di abad ini sukar di cari, menjadi buruan Amerika setelah berlakunya satu tragedi yang menggempar dunia sekitar tahun Sept. 2000 yang lalu, sehinggakan hingga kita beliau tidak dapat keluar daripada bumi yaman.

Kehebatan dirinya semakin terserlah apabila berjaya mengaharumi nama islam dalam dunia ilmu dengan pertemuan sainstifik berdasarkan firman ALLAH dalam Al Quran dan Sunnah Rasulullah. IJAZ ILMI satu kaedah yang digunakan sebagai dakwah pada masa kini yakni memiliki kemampuan yang mampu menarik minat mereka kepada islam dan mampu menguatkan iman mereka.

Beliau adalah Syeikh Majid Al Zindani (Ketua Majlis Syura' Hizbul Islah, Yamen ) yang juga Ketua Jamiah Al Iman di Yamen.

Penulis pernah mengikuti perkembangan beliau semasa penulis masih di tingkatan 5 setelah mengenali beliau melalui seorang pelajar iman ketika itu yang pulang ke tanah air ( Bang Ya ). Setelah mendapat sedikit maklumat tentang beliau penulis sentiasa mencari maklumat beliau dan bercita - cita mahu menyambung pelajaran ke Yamen untuk lebih mengenali beliau.

Takdir ALLAH jua lah yang menguasai semuanya, setelah hampir 5 tahun mengenali beliau secara jauh penulis ditakdirkan untuk menyambung pengajian di bumi yang barakah ini seperti mana yang di sebut oleh Nabi S.A.W dalam sabdanya

الايمان يمان والفقه يمان " والحكمة يمانيه

Ketibaan penulis di bumi bertuah ini dengan matlamat yang yang besar, salah satunya untuk bertemu dan bersalaman dengan beliau Syeikh Majid حفظ الله عليه dan Alhamdulillah segala niat dan harapan penulis yang terbeu dalam ini telah dimakbulkan ALLAH S.W.T.

Buat pertama kalinya setelah sehari tiba di Yamen penulis telah dibawa oleh Abang Muiz dan Abang Yasir ke Jamiah Iman untuk solat maghrib dan di takdirkan juga Syeikh majid solat di situ. ALLAH Maha Besar tanpa dengan perancangan kita dia telah menentukan segalanya.

Penulis dibawa oleh Abang Sofi untuk bertemu dan bersalaman dengan Syeikh. Itulah saat yang indah bagi penulis di mana penulis telah di sambut mesra oleh beliau dan orang arab pertama yang memeluk penulis adalah beliau Syeikh Majid Al Zindani seorang tokoh yang di hormati dan disegani. Rupanya Syeikh adalah seorang yang ramah terutama kepada golongan ajnabi yang berada di Yamen.

Berada di bumi ini sedikit sebanyak dapat mengambil sedikit keberkatan dan ilmu yang ada pada beliau, penulis pernah juga beberapa mengikut kuliah, ceramah ataupun demotrasi yang di hadari oleh Syeikh. Ternyalah Syeikh memilik kemampuan yang besar dalam mempengaruhi insan dan kata2 beliau bagi sesiapa yang mendengar pasti bagaikan rasa di pukau.

Syeikh di kirinya Syeikh Muayyat


Syeikh Majid dilihat sering bersama dengan anggota2 keselamatan yang sering mengawasinya dan dianggarkan sekitar 20 orang sering bersama beliau. Kecintaan mereka kepada Syeikh sukar digambarkan, di mana sahaja dan ketka mana mereka kan sentiasa mengawisi Syeikh.

Penulis merasa begitu hairan dengan keadaan itu pada mulanya tapi setelah mendapatkan maklumat bahawa ada percubaan membunuh Syekh pada satu ketika dulu barulah penulis memahami serba sikit tentang beliau.


Berucap di Majlis Perhimpunan Ulama' seluruh Yamen


Syeikh berucap di demotrasi Palestin
Tindakan Syeikh yang mengencam hebat sesiapa sahaja yang bersetongkol dengan Israil dalam menzalimi ummah Islam Palestin sering mendapat perhatian dari pelbagai pihak. Fatwa yang dikeluarkan sentiasa menggegarkan masyarakat dunia.

Sayangnya ummat Islam kepada Syeikh sebagai seorang pemimpin dan guru yang alim serta tawaduk membuat mereka sanggup berhadapan dengan pelbagai risiko demi mempertahankan Syeikh dari sebarang ancaman. Pernah diceritakan yang Syeikh akan ditangkap oleh Amerika dan ahli Yamen keluar beramai - ramai dengan membawa senjata sehinggakan solat subuh di Masjid dipenuhi manusia yang berbekalkan senjata untuk menghadapi segala kemungkinan. Namun ALLAH amat menyayangi Syeikh dan hingga kini masih dipelihara kedudukannya di sisi redho dan rahmat ALLAH.

Penulis pernah mendapatkan maklumat mengenai Syeikh daripada masyarakat arab Yamen, maka ternyatalah Syeikh Majid merupakan seorang yang desegani kawan dan lawan serta dapat menyatupadukan masyarakat Yamen dan merupakan perintis kepada Kesatuan Arab Yamen.

Semoga ALLAH merahmati segala usaha Syeikh dalam menaik tarafkan ummat islam di mata dunia seterusnya mampu mengambil kembali tempat ummat dalam menakhluki dunia ini serta mentadbirnya dengan syariat ALLAH S.W.T berpandukan pedoman Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan